مناطق مستعد کشت زعفران در جیرفت

مناطق مستعد کشت زعفران در جیرفت
مهر 28, 1397
214 بازدید

گیاه باارزش زعفران معروف به طلای سرخ، علاوه بر خواص دارویی در صادرات، ایجاد اشتغال‌ و درآمدزایی دارای اهمیت ویژه‌ای است. این گیاه در طرح تغییر الگوی کشت، به دلیل کم آب بر بودن (حداکثر پنج نوبت آبیاری و آن‌هم در خارج از فصل زراعی و کشت سایر محصولات زراعی) می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات پرمصرف آب باشد. زیرا زمان آبیاری زعفران از اوایل پاییز طی چند نوبت انجام و سپس در بهار پایان می‌یابد و گیاه در طول تابستان دوره خواب را طی نموده و نیاز به آبیاری ندارد و در صورت استفاده از روش آبیاری قطره‌ای میزان مصرف آب موردنیاز این گیاه بشدت کاهش می‌یابد.

به نام خداوند بخشنده و مهربان
مناطق مستعد کشت زعفران در جیرفت-به قلم دکتر ذبیح‌الله اعظمی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه جیرفت
مطلب فوق در “هفته نامه کلام روز” در مهرماه ۱۳۹۷ منتشر شده است

گیاه باارزش زعفران معروف به طلای سرخ، علاوه بر خواص دارویی در صادرات، ایجاد اشتغال‌ و درآمدزایی دارای اهمیت ویژه‌ای است. این گیاه در طرح تغییر الگوی کشت، به دلیل کم آب بر بودن (حداکثر پنج نوبت آبیاری و آن‌هم در خارج از فصل زراعی و کشت سایر محصولات زراعی) می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات پرمصرف آب باشد. زیرا زمان آبیاری زعفران از اوایل پاییز طی چند نوبت انجام و سپس در بهار پایان می‌یابد و گیاه در طول تابستان دوره خواب را طی نموده و نیاز به آبیاری ندارد و در صورت استفاده از روش آبیاری قطره‌ای میزان مصرف آب موردنیاز این گیاه بشدت کاهش می‌یابد. در خصوص این گیاه، به‌طور خلاصه باید گفت، زعفران در بیشتر مناطق کشور که بارندگی تابستانه نداشته و درجه حرارت بین ۱۶ تا ۴۰ درجه سلسیوس باشد قابل‌کشت است و زمان کاشت آن در مناطق مختلف متفاوت بوده ولی به‌طورکلی از مرداد تا مهرماه است. میزان پیاز بذری زعفران در هر مترمربع یک کیلوگرم شامل ۱۲۰ تا ۱۵۰ عدد پیاز و درنتیجه در هر هکتار مزرعه زعفران به ده تن پیاز بذری نیاز دارد و چون گیاهی چندساله است معمولاً تا هفت سال ضرورتی به تجدید کشت آن نیست. درمجموع هزینه اولیه کشت یک هکتار زعفران به بیش از بیست میلیون تومان می‌رسد. نکته جالب‌توجه اینکه بعد از سال هفتم می‌بایست پیازها را از زمین خارج کرد و درنتیجه تکثیر آن‌ها طی این مدت میزان پیاز برداشت‌شده به چهار الی پنج برابر سال اول کشت و به حدود ۵۰ تن برای فروش و کاشت مجدد پیاز می‌رسد که منبع درآمد بسیار خوبی نیز برای کشاورز خواهد بود. مقدار گل و محصول زعفران در دو سال اول پایین است اما از سال سوم تا هشتم به‌خوبی افزایش می‌یابد. عملکرد زعفران در مناطق مختلف کشور متفاوت و متوسط آن ۳ الی ۵ کیلوگرم در هکتار می‌باشد اما در شرایط مطلوب با آب‌وهوا و خاک مناسب و زیر نظر کارشناسان از مرز ۱۰ کیلوگرم گذشته و تا ۳۰ کیلوگرم در هکتار هم گزارش‌شده است. لازم به ذکر است که قیمت هر کیلو زعفران برای کشاورز بین ۶ الی ۸ میلیون تومان متغیر است.
با توجه به اینکه تعدادی از کشاورزان جیرفتی علاقه‌مند به تولید این محصول به‌صورت آزمایشی و به‌طور خودجوش در مناطقی از جیرفت مانند جبالبارز، اسفندقه و ساردوییه اقدام به کشت زعفران نمودند از موفقیت کشت و تولید زعفران باکیفیت بالا در مناطق مذکور ازجمله جبالبارز خبر می‌دهند. بنا بر همین دلایل پیشنهاد می‌شود که سازمان جهاد کشاورزی جنوب، اقدام به شناسایی مناطق مستعد کشت زعفران نموده و با تهیه و توزیع پیاز بذری رایگان نسبت به ترویج و توسعه کشت این گیاه باارزش اقدام نماید. هرچند همان‌طور که قبلاً هم اشاره‌کرده‌ام بخش ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیاز به خانه‌تکانی و برنامه‌ریزی جدید دارد. شایان‌ذکر است که وزارت جهاد کشاورزی از طرح توسعه کشت و تولید زعفران حتی با کمک‌های بلاعوض به‌طور قاطع حمایت می‌کند.

فایل مقاله:
کشت زعفران در مناطقی جیرفت